20 آذر ,1396
کم نیستند عالمانی شجاع و بزرگ در مذهب شیعه که منشاءخدمات، ثمرات و افتخارات فراوانی بوده‌اند. عالمانی بلیغ و مجتهد و آگاه به زمان که در برابر زیاده خواهی‌های قوم کفر و نفاق مردانه ایستادند و مدافع عزت و حریت مسلمین شدندکه نمونه‌ای از آن را با عنوان گوشه‌ای از زندگی سراسر نور و برکت دو تن از عالمان حلقه و زنجیره‌ی حبل‌المتین الهی را که در عین توان تکاثر، به دلیل ملبس بودن به لباس علم و دین توأم با عمل و تقوی، هنگام کوچ از دنیای خاکی به ملکوت اعلی هیچ اندوخته‌ی مادی و دنیوی از خود به یادگار نگذاشتند و تنها یادگارشان باقیات الصالحاتی بودکه دراین مقاله ازگوشه‌های آن پرده‌برداری خواهیم کرد.
مرحوم آیت ا...حاج سیدمحی فال اسیری در چهارم ماه مبارک رمضان سال 1319 هجری قمری مطابق با1280 هجری شمسی در شهر شیراز در خانه‌ی علم و تقوی متولد شدند. تحصیلات مقدماتی خود را در حیات پدر آغاز نموده و به زودی به مرحله‌ی شایسته‌گی حضور در حوزه‌ی درس استاد بزرگ و مجتهد پرور شیراز آیت‌الله میرزا محمد صادق، آیت‌الله شیخ علی ابیوردی و... رسید و تا اخذ درجه‌ی اجتهاد از مراجع و اساتید بزرگ زمان خویش مانند مرجع عالیقدر تقلید مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانیقدس‌سره که مقامات علمی وتقوای ممتاز و توفیق کم نظیر ایشان را کتباً تایید نموده‌اند، پیش رفت. ایشان سال‌ها در مسجد وکیل شیراز (همانند پدرشان آیت ا...حاج سید محمد و پدربزرگشان حاج سید علی اکبر فال اسیری که صاحب رسا له‌ی عمليه و جایگاه مرجعیت بوده و حدود الهی را در شیراز اجرا می‌نمود) به اقامه جماعت و بیان احکام و ترویج اسلام اشتغال داشتند. همراه با روي كار آمدن رضاخان پهلوی(میرپنج) که پس از چند سال ماهیت ضد دینی وسکولار خود را نمودار و به تدریج فشار به روحانیت و شعائرمذهبی وحجاب و عفاف را به حد اعلا رسانید ایشان به خاطر حفظ و ترويج دین اسلام، هجرت از شهر شیراز به روستای بیضاء را بهترین گزینه دیدند و از آنجا با تقاضاي جمعي از اهالي ابتدا سه سال در مشکان ماندند و آنجا را پایگاه خویش قرار دادند و سپس با تقاضاي جمعي از معمرين و متدينين به نی‌ریز آمدند و جلسات بحث علمی با بهائیت را شروع کردند. با حضور ایشان به تدریج عوامل فرقه بهائیت تضعیف و با ورود فرزندشان مرحوم آیت ا...حاج سید فخرالدین فال‌اسیریقدس سره که پس از سال‌ها تلمذ در محضر اساتید بزرگی همچون آیت ا...العظمی بروجردی،  امام خمینی،  علامه طباطبائی، به امر امام خمینیقدس‌سره وآیت ا... العظمی گلپایگانیقدس‌سره جهت معاونت و یاری پدر به نی‌ریز آمدند و تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کنار هم به مبارزه پرداختند و موفق به تطهیر شهر از لوث وجود بهائيت شدند. در این فاصله ی قریب به چهل سال پندهای عملی در زندگانی آیات فال‌اسیری دیده می‌شود که بیان آن‌ها آموزنده است:
1-یکی ازخوانین گوسفندی به رسم هدیه توسط نوکر خود برای مرحوم آیت الله حاج سید محی الدین می‌فرستد ایشان که با زکاوت خود دریافتند شبهه‌ی تطمیع در کار است 2 برابر قیمت گوسفند را به نوکر خان انعام دادند تا احساس برتری خان در مقابل علماء را در هم شکند.
2- در طول مبارزات آیات فال اسیری هرگز از زور و فشار استفاده نشد و فقط با روش‌های منطقی از قبیل بحث مستدل و روشنگری فریب خوردگان و غافلان را هدایت و به دامان اسلام برگرداند.
3- در طول زندگی قبل و بعد از انقلاب هرگز چاپلوسی  تملق و گزافه‌گوئی از این دو عالم فرزانه دیده نشد.
4- با وجودی که امکان جمع مال برای هر دو بزرگوار فراهم بود هرگز در این راه گام ننهادند و هر دو بزرگوار پس از ارتحال نه تنها از خویش متاع دنيوي به جا نگذاشتند بلکه مانند اجداد طاهرین شان بدهکار هم بودند(یا علی...انت تقضی دینی...)  
5- مرحوم آیت ا... حاج سیدفخرالدینقدس سره ما هنگام ورود به مجلس شورای اسلامی یک پیکان سواری داشتند ولی پس از اتمام نمایندگی به خاطر هزینه‌ی سفرهایی که برای سرکشی و... می‌رفتند بدون ماشین از مجلس خداحافظی کردند.
6- در پرونده‌ی زندگانی حضرات آیات فال اسیریقدس سره ما هرگز نگرش تک بعدی دیده نمی‌شود مثلاً همان‌گونه که به ساخت و تجدید بنای مساجدی از قبیل مساجدجامع مهدی،  ولی‌عصر، امام صادق، امام جواد، ابوالفضل و... اهمیت داده و اهتمام داشتند درساخت غسال‌خانه‌ها (که در بسیاری از نقاط شهرستان اموات را در جوی آب‌های جاری غسل می‌دادند و مشکل بهداشتی ایجاد می‌کردند) حمام عمومی در روستاها و مدارس نیز نقشی فعال داشتند و هم چنین در باب مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیرجامعه تعدادی منزل ساختند و تحویل دادند که با گذشت چندین دهه هنوز موجودند و یا در باب اشتغال مردم که در زمان طاغوت ایشان قسمت‌هایی از جنگل مشکان را بین اهالی تقسیم و روش پیوند را آموزش دادند که حتی هم اکنون نیز یکی از موارد مهم درآمد اهالی از همان است. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی که نی‌ریز از ابتدائی‌ترین امکانات بهداشتی درمانی محروم بود و تنها مرکز درمانی شهرستان یک بهداری بود، مرحوم آیت ا... حاج سید فخرالدینقدس‌سره بیمارستان ولی‌عصر را با کمک مؤمنین و حمایت‌های مرحوم آیت ا... حاج سید محی الدینقدس‌سره و آیت ا...شهید دکتر بهشتی (که در آن ایام در آلمان بودند) تأسیس، تجهیز و راه‌اندازی کردند که این باعث شد دولت وقت در مقابله با آن اولاً ساختمان شیر و خورشید واقع در بلوار ولی‌عصر(هلال احمر) را بسازد و سپس بیمارستان شهدا را.
7- مبارزه با بدعت‌ها: در روزهای تاسوعا وعاشورای حسینی دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی برای عرض تسلیت به منزل خان می‌رفتند که این سنت غلط را ایشان از بین بردند و از آن زمان قرار شد دسته‌جات عزادار برای عرض تعزیت و عزاداری به خانه‌ی علماء به عنوان نماد تداوم خط ابا عبدا...الحسینعلیه السلام بروند.
8- احیاءسنت‌های  فراموش شده: اهتمام به نماز صبح، برقراری دعای ندبه با شروع از منزل خودشان، برگزاری دعاهای کمیل، سمات، ابوحمزه، جلسات قرائت قرآن، بیان احکام و... برگزاری اولین و بزرگترین جشن نیمه‌ی شعبان در حوزه‌ی علمیه‌ی امام مهدی با حضور علمای بزرگ استان از قبیل آیت‌الله محلاتی، آیت ا...شهید دستغیب،  مرحوم آیت ا...نسابه، مرحوم آیت ا...حاج سیدحسام الدین فال اسیری،  مرحوم آیت ا... حق شناس،  مرحوم آیت ا... آیت اللهی، آیت ا... ارسنجانی و...
9- ممنوع کردن معامله و ازدواج بین بهائی و مسلمان که متأسفانه رایج شده بود.
اميد كه راه و روش اين بزگواران را سر لوحه‌ي زندگي خويش سازيم.